le 27 février 2017

27 februari 2017 - Nancy, Frankrijk

Français

Bonjour tout le monde,

Avec un peu de retard, voilà mon quatrième blog. La semaine passée j'avais des vacances, ou peut-être pas vraiment des vacances car j'avais beaucoup de choses à faire pour mes études aux Pays-Bas. J'ai quand-même pris un peu de vacances, car je ne peux pas travailler sur des rapports tout le temps.

Lundi soir, il y avait un 'apéro des langues' organisé par l'ESN Nancy à la faculté de droit et économie. J'y suis allée pour pratiquer mon français et rencontrer des autres gens. C'était très sympa, j'ai bien aimé.

Le mardi matin, j'ai travaillé pour mes études et l'après-midi j'ai pris mon vélo pour pédaler un peu dans le parc de la pépinerie. Il faisait beau et j'aime bien bouger un peu quand il fait beau dehors. Le parc de la pépinerie paraît plus grand que je le pensais! Cette journée j'ai trouvé qu'il y a un auditorium au mileu du parc que je n'ai jamais vu avant. La question que je me pose est de savoir si l'auditorium est en fonction. En été ça doit être intéressant.

Avant de venir en France, je vous avais promis de ne jamais arrêter de faire de la musique et je vous assure que ne je peux pas oublier de la faire. J'ai trouvé qu'il y a une salle de musique ici à Medreville. Dans la salle il y a un piano et c'est tout, donc j'étais un peu obligée de jouer du piano. Heureusement, je sais le jouer, donc j'ai chanté et joué toute la journée, le mercredi, car je n'avais pas chanté depuis trois semaines et en fait c'est un peu trop longtemps pour moi.

Le samedi, je suis allée visiter Sophie et après on est sorties dans les bar de rock BBC et 915Kaffe (j'en ai déjà parlé dans les autres blogs). J'aime bien ces bars, car il y a beaucoup de musiciens là-bas aussi.

Hier, j'ai visité le concert à la salle Poirel (qui était une salle très belle) qui s'appelait: le jazz à 100 ans! Oui, c'est vrai, le 26 février 1917, la première chanson de jazz à été enrégistrée. Le spectacle était vraiment cool, il y avait des danseurs et des musiciens magnifiques. Pour ceux qui sont interessés, c'était un mix de la musique de 'Meschiya Lake and the little big horns', 'the Dutch swing college band' et 'Postmodern Jukebox'. (Faut vraiment les écouter si tu aimes le jazz!) De plus il y avait une chanteuse qui chantait les grands chansons connues des chanteuses de jazz comme Ella Fitzgerald ou Nina Simone. Filmer était interdit et là sécurité était à coté de moi donc je ne pouvais pas le faire non plus, mais j'ai trouvé une petite video sur Facebook quand-même pour vous.

Donc voilà, c'était une semaine très musicale!

À la prochaine!

Nederlands

Hallo iedereen,

Met een klein beetje 'vertraging' is hier dan mijn 4e blog. Vorige week had ik vakantie, maar ook weer niet echt, want ik had genoeg te doen voor mijn opleiding in Nederland. Toch heb ik wel een beetje vakantie genomen, want ik kan echt niet constant werken aan verslagen.

Maandagavond was er een evenement van de Erasmus groep op de campus Recht en Economie, waar je alle talen met elkaar kon spreken onder het genot van een drankje en hapje. Ik ben hier natuurlijk naartoe gegaan om mijn Frans te oefenen en nieuwe mensen te ontmoeten. Het was heel erg gezellig.

Dinsdag ochtend heb ik voor mijn studie gewerkt en dinsdagmiddag heb ik even mijn fiets gepakt om een stukje te fietsen in het park. Het was hartstikke mooi weer en ik vind het heerlijk om even naar buiten te gaan als het lekker weer is hier. Het park was veel groter dan ik eerst had gedacht! Ik ben er dus achter gekomen dat er een podium/auditorium in het midden van het park staat, dat ik echt nog nooit had gezien. Ik vraag me af of ze deze nog steeds gebruiken voor concerten, het zou er namelijk heel mooi uit zien in de zomer.

Voordat ik naar Frankrijk ging heb ik jullie allen beloofd niet te stoppen met zingen en muziek maken. Ik kan jullie verzekeren dat mij dat ook echt niet lukt. Ik heb een muziekzaal gevonden waar ik woon in Medreville. In deze zaal is alleen maar een piano te vinden dus ik ben een beetje gedwongen om mijzelf hiermee te begeleiden, anders is er niks. Gelukkig weet ik nog een beetje piano te spelen dus ik heb hier woensdag de hele dag gezongen en gespeeld want dit heb ik 3 weken lang niet kunnen doen. (En zo pak ik mijn piano ook weer een beetje op).

Zaterdag ben ik bij Sophie geweest en zijn we weer naar de barretjes gegaan waar ik het in mijn vorige blogs ook over heb gehad. BBC en 915Kaffe. 2 rock cafés waar ook veel muzikanten te vinden zijn, dus dat bevalt me prima.

Gisteren heb ik een concert bezocht in de 'schouwburg' (zoals wij het in het Nederlands noemen, het was echt super mooi van binnen) en dit concert heette: le jazz a 100 ans! Oftewel, jazz viert zijn 100 jarig bestaan! En dit klopt, want op 26 februari 1917 is de eerste jazz opname gemaakt. Het concert was echt geweldig. Er waren zelfs dansers bij en de muzikanten speelden top. Voor degenen die geïnteresseerd zijn, het was een mix van 'Meschiya Lake and the little big horns', 'the Dutch swing college band' et 'Postmodern Jukebox'. Als je van jazz houdt (met name dixieland en swing), dan raad ik je echt aan om deze eens te luisteren. Daarnaast was er een zangeres die de bekende liederen zong van zangeressen als Ella Fitzgerald en Nina Simone. Filmen was jammer genoeg verboden en omdat de beveiliging naast mij stond kon ik dit ook niet doen, maar ik heb wel een klein filmpje gevonden via Facebook voor jullie.

Dus zoals jullie zien was het een erg muzikale week!

Tot de volgende keer!