le 6 juin 2017

6 juni 2017 - Nancy, Frankrijk

Français

Nous sommes déjà en juin! Le temps passe trop vite à mon opinion! Je me souviens que je venais ici, toute seule, sans connaître des gens ici et que les premiers 2 semaines j'étais malade à cause de la pollution, je me sentais un peu triste et maintenant, 4 mois plus tard, je n'arrive pas m'imaginer que je dois rentrer aux Pays-Bas dans 2 mois. J'ai encore tellement à faire et à visiter… je ne sais même pas où commencer, mais pour l'instant je crois que je réussirai à faire encore tout ce que je veux faire!

Et pour commencer cette liste avec des choses que j'aimerais faire, je suis allée à Paris avec Marijne pour retrouver la première année de mes études. On avait réservé un hôtel à Belleville. Un quartier où on peut trouver beaucoup d'art dans la rue et où il y a beaucoup de magasins asiatiques. On peut dire que ça ressemble un peu à Chinatown mais à Paris.

Marijne et moi avons fait notre propre plan (on avait l'idée de visiter un peu les 'secrets' de Paris et pas les choses trop touristiques) mais malheureusement quand j'étais à la gare, Marijne m'a envoyé un message qui disait qu'elle arrivait plus tard à Paris. Donc je me suis dit de participer au programme de la première année et on a fait un 'escape hunt/room' qui est vraiment cool à faire! J'ai trop aimé! (Je pense que je vais le faire encore à Nancy aussi). Marijne est arrivée en soirée à Paris et on a tous mangé dans un restaurant.

Le mercredi, Marijne et moi avons fait notre propre programme. Le matin on a visité 'rue cremieux'. Une rue près de la gare de Lyon où toutes les maisons ont des couleurs différentes. C'était vraiment super, car la rue n'est pas typiquement une rue parisienne, mais il n'y avait qu'un touriste à voir! (à coté de nous alors). Après on a marché un peu la route de la 'petite ceinture'. La petite ceinture c'est une ligne de métro abandonnée de 32 km et si on veut on peut encore marcher sur toute la ligne. Sauf que 32 km c'était un peu long pour nous, on à quand-même marché un peu, encore, aucun touriste. Après on a pris le métro pour aller à coté des Halles et le Centre Pompidou. Là on a visité la maison de Nicolas Flamel. C'est la première maison en pierres construite à Paris. Ensuite on a visité 59 rue rivoli. C'est une maison spécialement construite pour et par des artistes et on peut la visiter gratuitement et on peut voir les galeries où les artistes travaillent. Si tu n'aimes pas trop les musées, cette maison est une bonne occasion pour quand-même voir de l'art d'une autre manière (et gratuitement!). La reste de la journée on est restées dans ce quartier car il y a beaucoup de magasins et des cafés bon marché. Le quartier bouge vraiment! La soirée on a visité un bar avec la promo de la première année des études pour finir le séjour à Paris. C'était super!

Le jeudi je suis rentrée à Nancy. Vendredi c'était une journée assez tranquille, dans la soirée j'ai pris un verre en terrasse avec Jasmin et deux amis espagnols (car il fait, encore, super chaud à Nancy, sauf qu’aujourd’hui ça va).

Le samedi on a encore pris un verre en terrasse, mais avec Christine en plus! Là on décidait de marcher un peu dans la ville et près de la place Stan on est tombées sur la gay Pride! Moi comme néerlandaise, habituée aux Gay Pride à Amsterdam, j'étais un peu étonnée par le moindre de gens qui étaient là. Comme le Gay Pride aux Pays-Bas c'est vraiment une fête qu'on peut regarder sur la télé et tout, ici je trouvais plutôt une manifestation. Christine, Yasmin et moi on a quand-même participé un peu à la marche car je trouve important de les supporter, car c'est sûr qu'on a encore des progrès à faire.

Voilà ma semaine, voilà mes histoires, à la prochaine!

Nederlands

Het is al juni! De tijd gaat zo snel! Ik weet nog dat ik hier kwam, helemaal alleen, zonder hier mensen te kennen en dat ik de eerste 2 weken ziek was van alle uitlaatgassen in de stad. Ik voelde me een beetje ongelukkig en nu, 4 maanden later, kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat ik in 2 maanden al weer terug moet naar Nederland. Ik heb nog zoveel te doen en te bezoeken! Ik weet niet eens waar te beginnen, maar ik denk dat het me wel lukt om alles af te krijgen wat ik wil doen.

En om mijn lijstje te beginnen met de dingen die ik nog graag zou willen doen, ben ik naar Parijs geweest samen met Marijne om de eerstejaars van de studie weer te zien! We hebben samen een hotel in de wijk Belleville geboekt. Belleville is een wijk met veel straat kunst en Aziatische winkeltjes. Je kan het wel 'chinatown' noemen. Marijne en ik hadden onze eigen plan gemaakt (namelijk de niet zo bekende dingen van Parijs bezoeken) maar jammer genoeg, toen ik op het station was kreeg ik een berichtje van Marijne dat ze later in Parijs zou aankomen. Dus besloot ik om mee te doen met het programma van de eerstejaars. We hebben toen een escape room/hunt gedaan wat echt super leuk is om te doen! (Ik denk dat ik het ook nog wel hier in Nancy ga doen). In de avond kwam Marijne aan in Parijs en hebben we met z'n allen gegeten in een restaurant.

Woensdag hebben Marijne en ik onze eigen programma gevolgd. In de ochtend hebben we 'rue cremieux' bezocht. Een straat niet ver van Gare de Lyon waar alle huisjes een verschillende kleur hebben. Het was echt mooi, de straat is namelijk absoluut niet typisch Parijs, maar er was geen enkele toerist te vinden (behalve wij dan). Daarna hebben we een klein stukje van 'la petite ceinture' gelopen. La petite ceinture is een verlaten metro lijn van 32 km die je nog steeds kan bezoeken of lopen. Alleen 32 km was wel erg lang voor ons, dus hebben we er een klein stukje van gedaan. En alweer, geen enkele toerist te zien.

Daarna hebben we de metro gepakt om naar de wijk richting Les Halles en Centre Pompidou te gaan. Daar hebben we het huisje van Nicolas Flamel bezocht. Dit is het eerste stenen huisje van Parijs. Daarna zijn we naar 59 rue rivoli gegaan. Dit is een huis speciaal gemaakt voor en door artiesten en deze kan je gratis bezoeken. Hier kan je de ateliers van artiesten bewonderen waar ze tevens werken. Als je niet erg van musea houdt, dan is dit huis een mooie manier om alsnog kunst op een andere manier te zien (en gratis!). De rest van de dag zijn we in deze wijk gebleven aangezien hier veel goedkope winkeltjes en cafeetjes zijn. De wijk is echt hartstikke gezellig! In de avond hebben we in een bar gezeten met het eerste jaar van de studie om ons verblijf in Parijs te eindigen. Het was super! De donderdag ben ik terug gegaan naar Nancy.

Vrijdag was het een aardig rustige dag, in de avond heb ik een terrasje gepakt met Yasmin en 2 andere Spaanse vrienden (want het is nog steeds super heet in Nancy, alleen vandaag valt het wel aardig mee). Gisteren, zaterdag, hebben Yasmin, Christine en ik weer een terrasje gepakt. We besloten nog een beetje door de stad te lopen tot we op Place Stanislas de Gay Pride opeens zagen. Ik als Nederlandse, gewend aan de Gay Pride in Amsterdam was ik een beetje verbaasd door de lage opkomst van mensen. Zoals de Gay Pride in Nederland eigenlijk een groot feest is, zag dit er meer uit als een soort manifestatie. We hebben alsnog een stukje meegelopen omdat ik het toch belangrijk vind om dit te supporten, aangezien het wel duidelijk was dat er nog een lange weg te gaan is, nog wel meer dan in Nederland en zelfs daar hebben we nog wel dingen te verbeteren.

Dit was dus mijn week en mijn verhalen! Ik zie jullie volgende week weer! :)

1. Theresia:
    6 juni 2017
    Ziet er weer heel leuk uit.