le 1 mai 2017

1 mei 2017 - Nancy, Frankrijk

Français

Bonjour tout le monde, C'est le 1er mai, un jour férié ici en France et donc un bon moment pour écrire mon blog sur la semaine passée. Je pense que le rôle d'être guide me va très bien, car cette semaine mes parents et mon petit-frère étaient sur Nancy! Ils sont arrivés jeudi soir et on a mangé chez Jean l'Amour, après je suis rentrée avec eux dans l'hôtel pour discuter un peu sur ce qu'on voudrait faire et sur mon séjour ici.

Le vendredi était une journée touristique. Surtout pour mon frère, car il n'avait pas encore vu Nancy. On a visité les choses touristiques et on a fait un peu de shopping. Dans la soirée, il y a avait un spectacle de l'orchestre universitaire de Nancy dans la salle Poirel et j'avais invité mes parents et mon frère car j'y ai participé aussi! La chorale universitaire de Nancy chantait 2 chansons avec l'orchestre et donc je pensais que ce spectacle était une bonne occasion pour ma famille de voir la chorale car ils ne sont pas là pour le spectacle du 12 mai. Ils ont vraiment bien aimé.

Le samedi, je ne pouvais pas accompagner mes parents car j'avais une répétition de la chorale qui durait 7 heures! On a répété toutes les danses et les chants avec qu'un quart d'heure de pause... j'étais vraiment morte après. Les chansons restaient dans ma tête et dimanche matin je n'avais presque plus de voix... Mais la soirée m'a fait du bien, j'ai accompagné mes parents dans un restaurant Alsacien où les Flammenkuche étaient très bonnes. Je me sentais plus énergique après. Ensuite on a bu des bières au Mac Carthy.

Le dimanche, tout est fermé ici comme d'habitude et on se demandait ce qu'on pouvait faire. Il faisait très beau donc on a décidé d'aller à l'office du tourisme pour regarder un peu les prospectus. On a fait un petit train touristique qui traversait la ville vieille et qui nous donnait des informations sur l'histoire de Nancy et après on a visité le jardin botanique de Nancy. Je pensais que puisqu'il faisait beau, ça fait toujours plaisir de visiter un parc ou un jardin. De plus, je n'avais pas encore vu le jardin botanique non plus donc c'était aussi plaisant pour moi. Il y avait aussi un spectacle celtique que je n'ai pas trop aimé, mais merci pour tes danses Martin qui rendaient la musique plus drôle. La soirée, mes parents sont restés dans la résidence et on a préparé des crêpes. Vers 21h on s'est dit adieu pour quelques semaines! Merci pour la semaine, j'ai vraiment aimé!

Nederlands

Hallo allemaal,

Het is 1 mei, een vrije dag hier in Frankrijk (zoals ook in Nederland) en dus een goed moment om mijn blog te schrijven over de vorige week. Ik denk dat de rol van gids mij wel goed past, aangezien deze week mijn ouders en broertje in Nancy kwamen! Ze zijn donderdag avond gearriveerd en toen hebben we gegeten bij Jean l'Amour. Daarna ben ik met ze terug gegaan naar het hotel om te praten over wat we het weekend zouden doen en hoe het nu met mijn gaat hier in Nancy en over alles wat ik hier doe.

Vrijdag was een toeristische dag. Vooral voor mijn broertje, aangezien hij Nancy nog nooit had bezocht. We hebben de toeristische dingen bezocht en een beetje gewinkeld. In de avond was er een optreden van het universitair orkest van Nancy in zaal Poirel en ik heb mijn ouders hier toen voor uitgenodigd aangezien ik ook hieraan mee deed! Het universitair koor van Nancy zong 2 liedjes met het orkest samen en daarom dacht ik dat dit concert wel een leuke manier was om mijn familie te laten zien van wat ik hier onder andere doe, aangezien ze hier niet zijn voor het concert van het koor op 12 mei. Volgens mij hebben ze er wel van genoten.

Zaterdag kon ik niet mee met mijn ouders en broertje aangezien ik een repetitie had van het koor van 7 uur lang! We hebben alle dansjes en nummers doorgenomen met maar een kwartier pauze. Ik was echt verschrikkelijk uitgeput na die tijd. De liedjes bleven constant in mijn hoofd en zondagochtend was ik bijna mijn stem volledig kwijt. Maar de zaterdagavond ben ik naar een restaurant geweest met gerechten uit de Elzas en die Flammekuche deed me wel even goed, ik had al weer iets meer energie hierna. Daarna hebben we nog wat biertjes gedronken bij Mac Carthy.

Zondag is hier alles gesloten, zoals gewoonlijk en daarom vroegen we ons af wat we eens konden doen. Het was geweldig weer dus besloten we naar het VVV-kantoor te gaan om een beetje tussen de folders te kijken. We hebben toen een toeristisch treintje gevonden die door het oud stadje rijdt en informatie geeft over de geschiedenis van Nancy en daarna hebben we de botanische tuin van Nancy bezocht. Ik dacht, aangezien het mooi weer was, het altijd fijn is om dan naar het park te gaan of een tuin te bezoeken. Daarnaast had ik deze tuin ook nog nooit gezien dus was het ook leuk voor mij om te bezoeken. Er was ook een Keltisch optreden gaande in het park wat ik niet zo geweldig vond, maar bedankt Martin voor je leuke dansjes, die het wat opfleurden. In de avond zijn mijn ouders bij mij gebleven in het résidence en hebben we pannenkoeken gemaakt. Rond 9 uur hebben we weer afscheid genomen voor wat aantal weekjes. Heel erg bedankt voor deze week, ik heb er heel erg van genoten!

1. Theresia:
    1 mei 2017
    Ook wij hebben heel erg genoten en zien dat je je prima redt daar in Nancy