le 19 février 2017

19 februari 2017 - Nancy, Frankrijk

Français

Bonjour tout le monde,

Ça va faire 3 semaines que je suis à Nancy maintenant, le temps passe vite... Je peux dire que je me sens à l'aise de plus en plus ici.

Comme j'ai dit dans mon histoire de la semaine passée, je suis allée aux puces de la Ville Veille. C'était très chouette, petit, mais agréable. Je n'ai pas acheté quelque-chose, mais j'ai vu des jolis magasins qui je ne connaissais pas encore. Ce qui m'étonnait aussi de plus c'est que je pouvais trouver beaucoup de petits trucs néerlandais sur les puces.

Mais après, le lundi, je suis tombée malade. Ça durait jusqu'au vendredi, je ne vais pas vous dire les détails, mais on peut dire que la grippe a pris son côntrole.

Le mercredi, je suis quand même allée à Essey-lès-Nancy, une ville à côté de Nancy, pour acheter un vélo! Oui, je suis si intégrée que j'achete des pains vers 16h, mais, mon velo m'a beaucoup manqué et mon côté Néerlandais se reveillait. Surtout dans les week-ends et les soirées mon vélo m'a manqué, quand le bus n'a pas les mêmes horaires que normalement, j'aime prendre mon vélo. De plus, le vélo est pratique pour faire les courses au centre-ville (et tous les français me demandent comment je peux pédaler avec tous les sacs partout, suspendus au volant).

Le jeudi, j'ai recommencé mes cours. Je me sentais encore un peu mal, mais je ne voulais plus rester dans ma chambre. Je peux dire maintenant que je commence à comprendre les leçons plus qu'avant. Peut-être c'est parce que les cours ressemblent un peu aux cours aux Pays-Bas, mais c'est encore la structure des lécons qui me déconcentre parfois.

Le vendredi, je suis invitée chez Sophie, une fille que j'ai rencontrée dans un bar. Biensûr je suis y allée en vélo, mais Google Maps a eu l'idée de m'indiquer sur la mauvaise direction, alors sans le savoir, j'étais devant l'ancienne maison de Jean Prouvé (l'architecte dont j'ai parlé la dernière fois). Merci Google, j'ai quand-même appris quelque chose. Après on est sorti dans un bar de Rock qui s'appelle BBC.

Hier, je voulais faire ma recette néerlandaise préfèrée 'gehaktballen', mais je crois que le boeuf ici, n'a pas vraiment la même structure que le boeuf aux Pays-Bas, car en tournant les 'gehaktballen' ils n'étaient plus les 'gehaktballen' :( Heureusement, Pavel (un autre ami), m'a invité chez lui manger des crêpes au chocolat C'était très gentil. Parfois je m'étonne encore sur l'hospitalité des français, car je connais pas ces gens depuis longtemps déjà.

Aujourd'hui, c'est l'anniversaire de ma mère, donc je le fête dans ma chambre, avec un gâteau et du coca! Joyeux anniversaire Maman!

Bisous

Nederlands

Hallo allemaal,

Het is nu drie weken dat ik in Nancy woon, de tijd gaat snel... Ik kan alleen wel zeggen dat ik me steeds meer thuis ga voelen hier.

Zoals ik in mijn vorig verhaal heb genoemd, ben ik naar de vlooienmarkt geweest. Het was heel erg leuk, klein maar fijn, om het maar zo te noemen. Ik heb niks gekocht, maar wel leuke, kleine winkeltjes gezien die ik nog niet kende. Wat mij wel verbaasde was dat op de markt heel veel Nederlandse dingen te koop waren.

Maandag werd ik alleen ziek. Dat duurde ongeveer tot vrijdag, een erge griep had besloten om controle over mij te nemen.

Woensdag heb ik toch besloten om naar Essey-lès-Nancy te gaan, een dorpje aan de rand van Nancy, om een fiets te kopen! Ja, ik ben zo geïntegreerd dat ik om 4 uur mijn stokbrood ophaal, maar ik miste mijn fiets toch wel heel erg. Mijn Nederlandse kant stak weer even de kop op. Vooral in het weekend en in de avonden miste ik mijn fiets, de bus heeft dan namelijk niet meer dezelfde tijden als normaal. Daarnaast is mijn fiets toch wel heel erg handig om boodschappen te doen in het centrum. (En al die Fransen vragen me telkens weer hoe ik in hemelsnaam met al die tassen aan het stuur kan fietsen).

Donderdag ben ik weer begonnen met mijn lessen. Ik voelde me nog steeds niet helemaal goed, maar ik had geen zin om op mijn kamer te blijven. Ik kan nu zeggen dat ik de lessen steeds beter begin te begrijpen. Misschien komt dat doordat de vakken overeenkomen met mijn vakken in Nederland, maar het is vaak nog de structuur van de lessen die me verwarren.

Vrijdag ben ik uitgenodigd bij Sophie, een meisje die ik heb leren kennen in een bar. Natuurlijk ging ik hier naartoe op de fiets, maar Google Maps besloot me een hele andere kant op te sturen, dus zonder het te weten stond ik opeens op de deur te kloppen van het oude huis van Jean Prouvé (de architect waar ik het in mijn vorige blog over had). Bedankt Google, ik heb toch nog iets geleerd over de geschiedenis van Nancy. Daarna zijn we nog even uit geweest in een Rock café, genaamd BBC.

Gisteren wilde ik eindelijk weer eens keer gehaktballen gaan maken (want oh, wat mis ik dat soms), maar ik geloof dat het gehakt hier niet helemaal hetzelfde is als het gehakt in Nederland. Toen ik de gehaktballen namelijk ging draaien waren ze geen gehaktballen meer. Gelukkig nodigde Pavel (een andere vriend) mij uit om bij hem crêpes te komen eten. Heel aardig, ik verbaas me wel eens vaker over de gastvrijheid van de Fransen, aangezien ik deze mensen nog helemaal niet zo lang ken.

Vandaag is mijn moeder jarig, dus dat vier ik gezellig op mijn kamer met een gebakje en wat cola (haha). Fijne verjaardag mam!

Groetjes