le 11 février 2017

11 februari 2017 - Nancy, Frankrijk

Français

Bonjour tout le monde. D'abord, je sais que ce n'est pas encore dimanche, mais, puisque demain il y aura 'les puces de la Ville Veille' à Nancy et j'aimerais bien y aller, j'ai décidé d'écrire mon histoire ce soir. Comme avant, je vais vous écrire ce que j'ai fait cette semaine à Nancy, mais avant de faire ça, je voudrais vous indiquer sur le fait que vous pouvez trouver des photos aussi sur mon site où je vous montre les photos dont je parle dans mon histoire et de plus des photos de ma chambre, parce que j'ai remarqué que beaucoup de gens voudraient savoir: comment ça y est, vivre à la résidence Medreville?

Comme j'ai dit avant, le dimanche 7 février se passait tranquillement et pour cette raison je voulais préparer des pâtes, car je n'avais pas trop envie de faire la cuisine 'excellente'. Mais, à Medreville il se passe souvent la panne d'electronique, donc la cuisine (normalement) rapide, me prenait 1 heure cette fois-ci.... après coup, je pouvais mieux aller au McDo...

Le lundi, j'ai dû attendre un mail de mon université s'il y aurait cours de FLE cette journée, mais comme ça se passe souvent en France, ils ne répondaient pas. Donc je suis allée à la faculté de Droit et Economie pour acheter la carte d'ESN, qui me permet de participer aux événements d'ERASMUS.

Le mardi, je me suis réveillée par des vide-ordures, que les gens vident à 6 heures le matin (Pourquoi ils font ça en fait?) et encore je n'avais pas reçu le mail de mon université, donc j'ai décidé de faire quelque chose 'culturelle' car je ne voulais pas rester à la maison. Alors sous la pluie, j'ai fait une promenade 'd'art nouveau à Nancy' que j'ai trouvé sur internet et de plus j'ai fait des photos pour vous. J'ai voulu commencer par la 'villa Majorelle', mais ils sont en train de restaurer ce bâtiment, donc je ne pouvais pas la voir. Le reste se passait bien heureusement. J'ai vu tout ce que je voudrais voir. (De plus, à la fin de la période ici, j'aurais des jambes très musclés car les reus montent vraiment).

Le mercredi, je n'avais pas encore des cours (pour le changement), et j'ai décidé de faire encore quelque chose culturelle. J'ai visité le musée des beaux arts, qui se trouve sur la place Stanislas. Là on peut trouver des peintures des artistes Néerlandais comme par exemple Pieter Boel et Carle van Loo. Il y avait même des peintures de Picasso. De plus, il y aurait l'architecte Jean Prouvé. Il faisait des meubles pour les résidences universitaires à Nancy au 20e siècle. Moi, je trouve amusant à savoir, c'est-à-dire qu'il est le prédécesseur des architectes qui font des meubles aux résidences à Nancy, où moi j'habite maintenant et en regardent son style, on peut voir qu'il a encore des influences. Finalement, je suis arrivée au grenier, où je trouvais une grande surprise. là, on pouvait encore voir les forticifations de la ville vieille. Ça m'étonnait un peu, car je ne savais pas que Nancy avait une fortification. A la fin de ma visite, je trouvais la collection de DAUM (il faut regarder sur internet pour des images, je ne pouvais pas faire des photos très claires) et je n'ai jamais vu des verres si beaux. Très artistique, ça fait vraiment plaisir aux yeux. Après que je sois réntrée chez moi, j'ai fait des courses et j'ai rangé un peu ma chambre, et la journée était déjà finie.

Finalement, le jeudi, j'ai eu mes premiers cours! Comme je disais la semaine passée, j'avais vraiment envie de commencer les études. Mais... ça changeait un peu quand j'étais là. Quand j'entrais le bâtiment, j'avais l'impression que j'étais une étudiante dans les années 50, vraiment la contraire des universités de Pays-Bas. Le premier cours n'avait pas du tout une structure. La prof commençait juste comme ça. Elle montrait une vidéo mais en regardant la vidéo, elle arretait pour justifier si tout le monde était là et après elle recommençait la vidéo, juste comme ça! J'étais vraiment étonnée. Alors, c'était dûr, je ne pouvais pas suivre. Le deuxième cours était un cours de la grammaire. Je ne savais pas de quoi il s'agissait, mais quand j'ai vu la première page de la présentation, mon espoir devenait un gauchemar. Le titre était: autour du groupe nominal. Oui, la matière qui j'avais finalement (!!!) réussi aux Pays-Bas recommence à Nancy... Mais, à l'autre coté, j'ai déjà une avance et je peux dire maintenant qu'il y a une matière que je comprends! (Madame Jellema, si vous lisez mon blog, j'espère que vous seriez fière). Le dernier était sur la grammaire de texte. C'était assez difficile, au début je comprenais, mais après quelque temps j'ai perdu l'essentiel. J'espère que ce sera mieux la semaine prochaine. Le soir, je suis allée à 915Kaffe où il avait une soirée d'ERASMUS puisque le 'Welcome Week' avait commencé. Là, j'ai rencontré encore des gens.

Le vendredi, j'avais cours aussi, qui était encore un peu difficile (je ne vais pas dire plus, car vous savez déjà que c'est difficile ici), mais je pouvais suivre quand-même l'essentiel. Dans le soir, il y avait encore une fête ERASMUS, et bien sûr je suis y allée.

Aujourd'hui, j'ai participé dans une promenade à Nancy, où les membres d'ESN ont racontré des histoires sur la ville. Après on a pris une verre dans une café. La promenade était bien, mais il ne faisait pas très beau. De plus, dans cette café, j'ai pris une sandwich qui n'était plus bien donc maintenant je me sens pas très bien et je me repose!

Donc, je vous souhaite encore une bonne soirée et à la prochaine.

Bisous.

Nederlands

Hallo allemaal. Ik weet dat het nog geen zondag is, maar aangezien er morgen een bekende 'vlooienmarktje' is in Nancy en ik hier graag naar toe wil heb ik besloten om vandaag mijn verhaal voor jullie te schrijven. Zoals eerder ga ik jullie vertellen wat ik heb gedaan deze week, maar voordat ik dat doe wil ik jullie erop wijzen dat jullie ook de foto's kunnen vinden op mijn blog waarover ik in mijn blog schrijf. Daarnaast heb ik ook voor jullie de foto's van mijn kamer toegevoegd, aangezien ik van veel mensen hoorde dat ze wilden weten hoe het nou is om te wonen in résidence Medreville.

Zoals ik eerder heb genoemd verliep vorige week zondag, 7 februari aardig rustig en om deze reden wilde ik graag pasta maken. Ik had namelijk niet veel zin om een vijf sterren menu op tafel te zitten. Maar, in Medreville hebben we regelmatig last van stroomstoring waardoor het me uiteindelijk 1 uur heeft gekost om dit te maken. Achteraf had ik volgens mij beter naar de MacDonalds kunnen gaan...

Maandag moest ik wachten op een mail van mijn universiteit of ik mee mocht doen met de Frans lessen voor gevorderen deze dag, maar zoals dat vaak voorkomt in Frankrijk, reageren ze niet. Dus ben ik naar de universiteit voor Economie en Recht gegaan om daar mijn ESN kaart op te halen. Deze kaart geeft mij de mogelijkheid om mee te doen aan activiteiten van de ERASMUS groep. (Een groep voor buitenlandse studenten).

Dinsdag ben ik wakker gemaakt door de containers, die men hier om 6 uur in de ochtend leeg maakt. (Waarom doen ze dit eigenlijk zo vroeg?) En nog steeds had ik geen mail van mijn universiteit, dus besloot ik om iets cultureels te doen. Ik wilde namelijk niet langer op mijn kamer blijven. Door de regen heb ik een wandeling 'd'art nouveau' gemaakt, een route die ik heb gevonden op internet. Daarnaast heb ik ook wat foto's van de stad gemaakt voor jullie. Ik wilde mijn route beginnen met 'villa Majorelle', maar deze wordt gerestaureerd, dus dit kon ik niet zien. De rest verliep gelukkig goed, ik heb alles gezien wat ik wilde zien. (Daarnaast, aan het einde van mijn tijd hier kom ik met erg gespierde benen terug, want het is hier veel heuveliger dan in Nederland).

Woensdag had ik nog steeds geen les (voor de verandering) dus besloot ik om alsnog iets cultureels te doen. Ik heb het musée des beaux arts bezocht, die zich bevindt op het place Stanislas. Daar kan je schilderijen vinden van de Nederlandse schilders Pieter Boel en Carle van Loo. Ook waren er schilderijen van Picasso. Verder waren er meubels van de architect Jean Prouvé, wat ik juist heel erg interessant vind, want deze man heeft gezorgd voor de meubels in de résidences van Nancy in de 20ste eeuw, waar ik nu woon. Als we zijn stijl ook bekijken kunnen we zien dat hij nog steeds invloeden heeft op de inrichting van de kamers. Uiteindelijk kwam ik uit in de kelder, waar mij een grote verrassing te wachten stond. Daar zag ik de oude stadsmuur van Nancy, wat mij enorm verbaasde, want ik wist helemaal niet dat Nancy überhaupt een stadsmuur had. Aan het einde van mijn bezoek vond ik nog de collectie van DAUM (Voor foto's is het beter om internet te raadplegen, want mooie foto's kon ik niet maken). Ik heb serieus nog nooit zulke mogen glaswerken gezien. Daarna ben ik terug gegaan naar mijn kamer, heb ik nog wat boodschappen gedaan en opgeruimd en toen was de dag alweer voorbij.

Eindelijk, donderdag had ik mijn eerste lessen! Zoals eerder benoemd had ik heel veel zin om te binnen met mijn studie. Maar... dat veranderde een beetje toen ik daar uiteindelijk was. Toen ik het gebouw binnen kwam had ik het idee alsof ik een studente in de jaren 50 was. Absoluut het tegenovergestelde van de universiteiten en hogescholen in Nederland. De eerste les had helemaal geen structuur. De docent begon zomaar met de les. Ze liet een video zien en in het midden van de video stopte ze zomaar om te kijken of iedereen aanwezig was. Daarna begon ze zomaar weer uit het niets met de video. Ik was echt helemaal verbaasd. Het was dus echt lastig, ik kon het amper volgen. De tweede les was een grammatica les. Ik had geen flauw idee waar het over zou gaan. Maar toen ik de eerste pagina van de presentatie zag veranderde mijn hoop in een nachtmerrie. De titel was: om de nominale groep heen, oftewel, grammaticale analyse. Ja, het vak wat ik eindelijk (!!!) had gehaald in Nederland, heb ik weer hier in Nancy. Aan de andere kant, ik heb wel een voorsprong op de rest en ik kan nu zeggen dat er één vak is wat ik begrijp! (Mevrouw Jellema, als u mijn blog leest, ik hoop dat u trots bent). De laatste les was aardig lastig. Het ging over tekst grammatica. In het begin kon ik het makkelijk volgen, maar na een tijdje was ik al weer verdwaald. Ik hoop echt dat dit volgende week allemaal wat duidelijker wordt. In de avond ben ik naar 915Kaffe gegaan,waar weer een avond was voor ERASMUS studenten. Dit omdat 'welcome week' van start is gegaan. Daar heb ik natuurlijk weer leuke mensen ontmoet.

Vrijdag had ik weer les, wat alweer een beetje lastig was. (Ik ga hier niet meer over zeggen want jullie weten nu wel dat het hier niet makkelijk is), maar ik kon gelukkig het onderwerp volgen. In de avond was er weer een feest van Erasmus en natuurlijk was ik hier weer aanwezig.

Vandaag heb ik meegedaan aan een wandeling door de stad, waar de leden van ESN verhalen hebben verteld over de stad. Daarna hebben we wat gedronken in een cafe. De wandeling was top, maar het was niet echt mooi weer. Daarnaast heb ik in het café een broodje genomen die niet meer zo goed was, waardoor ik me nu niet zo lekker voel en waardoor ik lekker rust neem.

Ik wens jullie allemaal nog een fijne avond en tot de volgende keer!

Groetjes