le 5 février 2017

5 februari 2017 - Nancy, Frankrijk

Français

Bonjour tout le monde,

il y a 5 jours que je suis arrivée à Nancy. Une ville près de Luxembourg (ça prend environ 1h), située dans la région de Lorraine.

Avant d'arriver ici, j'ai dit adieu aux amis, ma famille et des connaissances. Daisy m'a même donné un carton avec des petits cadeaux dedans qu'il faut sortir à la date indiquée (merci encore, c'était très gentil).

Je suis arrivée le mardi soir, donc je ne pouvais plus faire beaucoup, alors je dormais assez tôt.

Le mecredi, je suis allée au CROUS (l'assocation qui règle les résidences universitaires en France). D'abord, j'aurais obtenu un studio à Aristide Briand, mais il n'était plus disponible, alors maintenant j'habite dans une petite chambre à la résidence Medreville. Je partage la cuisine et les toilettes avec des autres étudiants, mais ce n'est pas si grave comme je pensais avant de venir ici. Mes parents étaient encore avec moi, donc ils m'ont aidé à m'installer aussi. Il manquait encore des choses dans la chambre, alors on est venu chez 'ACTION' pour les acheter. (Oui oui, il y a aussi un ACTION à Nancy, même les 'stroopwafels' et les 'mergpijpjes' on pouvait acheter, ainsi je crois d'aller plus souvent là-bas).

Le jeudi, je suis allée à l'université pour former mon emploi de temps. Je vais suivre des cours de 'science de l'éducation'. De plus, je vais suivre des cours de FLE avancé et de la théorie grammaticale pour que mon niveau de langage puisse améliorer.

Le vendredi, j'étais invitée pour un Brunch, réalisé pour des étudiants ERASMUS. Là, j'ai rencontré mes professeurs aussi. Ils sont tous très gentils et ils m'ont donné vraiment envie à commencer mes études ici.

Il faut que je m'adapte encore un peu, car j'ai remarqué que les français prennent beaucoup de temps pour tous ce qu'ils font et il y a une plus grande bureaucratie qu'aux Pays-Bas. Moi, je dois en moins d'apporter 10 formulaires quand je vais régler l'abonnement pour le transport commun et à l'université j'ai dû attendre 55 min pour une question qui prenait ne plus que 2 min. Pour une Néerlandaise comme moi, c'était vraiment bizarre et ennuyeux même, car je n'ai jamais vu cette mentalité calme aux Pays-Bas, c'est imaginable de prendre si beaucoup de temps pour des choses. (Par contre, peut-être ça va m'aider à diminuer ma côté perfectionniste)

Hier soir, je suis sortie avec ces étudiants ERASMUS dans un 'pub', qui s'appelle Mac Carthy. C'était vraiment chouette, mais j'ai décidé de ne pas rentrer si tard, car j'étais encore un peu fatiquée de cette semaine émouvante.

Ce que je trouve aussi marrant, c'est que les français ne peuvent pas prononcer mon nom 'Marijke' et c'est pour ça que j'ai un nouveau nom maintenant. En France, je m'appelle Marie. Donc si vous ne pouvez pas prononcer mon nom, Marie suffit.

Aujourd'hui, je ne fais pas trop, c'est juste une journée tranquille, donc voilà, c'est pour ça que j'ai créé ce blog maintenant.

L'idée c'est que je publie une histoire chaque dimanche, alors si vous aimeriez suivre mon blog, vous pouvez lire la deuxieme partie la semaine prochaine!

Bisous.

Nederlands

Hallo allemaal,

Het is nu 5 dagen geleden dat ik ben aangekomen in Nancy. Een stad dichtbij Luxemburg (ongeveer 1 uur hiervan af) gelegen in de regio Lorraine.

Voordat ik hier kwam, heb ik afscheid genomen van vrienden, mijn familie en kennissen. Daisy heeft me zelfs een doos gemaakt met cadeautjes erin die ik op de aangegeven dagen open moet maken (nog bedankt hiervoor, heel erg lief).

Ik ben de dinsdagavond aangekomen, waardoor ik niet veel meer kon doen en dus vroeg ben gaan slapen.

Woensdag ben ik de naar de CROUS gegaan (de organisatie die alle universitaire woongelegenheden in Frankrijk regelt). Allereerst zou ik een studio krijgen in Aristide Briand, maar deze was niet meer beschikbaar, dus daarom woon ik nu in een klein kamertje in Medreville. Ik deel de keuken en het sanitair met andere studenten, maar dat is gelukkig niet zo erg als ik in het begin dacht dat dat het zou zijn. Mijn ouders waren nog steeds bij mij, dus hebben zij mij ook geholpen met het inrichten van mijn kamer. Voor de spullen die nog ontbraken in mijn kamer zijn we naar de Action geweest. (ja ja, er is zelfs een Action in Nancy, zelfs de stroopwafels en de mergpijpjes lagen in de schappen, dus hier zal ik wel vaker te vinden zijn).

Donderdag ben ik naar mijn universiteit gegaan om mijn rooster te regelen. Ik ga lessen volgen van de studie 'onderwijswetenschappen'. Daarnaast volg ik ook lessen Frans voor gevorderden en grammatica, zodat mijn taalniveau hoger wordt.

Vrijdag had ik een brunch, speciaal georganiseerd voor ERASMUS studenten. Daar heb ik ook mijn docenten ontmoet. Ze zijn allemaal heel erg aardig en geven me ook echt zin om te beginnen met mijn studie.

Ik moet me nog wel een beetje leren aanpassen, want ik heb gemerkt dat Fransen echt overal de tijd voor nemen. Daarnaast is de bureaucratie hier veel groter dan in Nederland. Ik moet minstens 10 formulieren meenemen als ik een abonnement wil afsluiten voor het openbaar vervoer en op mijn universiteit moest ik 55 minuten wachten voor een vraag die niet langer duurde dan 2 minuten. Voor een Nederlandse als ik was dit aardig vreemd en zelfs een beetje irritant, want deze rustige mentaliteit om zoveel tijd te nemen voor dingen is echt ondenkbaar in Nederland. (Aan de andere kant, misschien zal dit me helpen om mijn perfectionisme wat te verminderen)

Gisteravond ben ik uit geweest met dezelfde ERASMUS studenten in een 'pub' die Mac carthy heet. Het was heel erg leuk, maar ik besloot om niet zo laat terug te gaan naar mijn kamer, want ik was nog steeds een beetje moe van de drukke week.

Wat ik ook grappig vind is dat de Fransen mijn naam niet kunnen uitspreken. Daarom heet ik vanaf nu Marie. Dus mochten jullie (de Fransen in dit geval) niet mijn naam uit kunnen spreken, noem me dan maar gewoon Marie, daar reageer ik wel op.

Vandaag doe ik niet zoveel, lekker een rustig dagje. Daarom heb ik vandaag ook deze blog voor jullie gepubliceerd.

Het idee is dat ik elke zondag voor jullie een verhaal zal schrijven over mijn avonturen, dus als jullie dit willen volgen kunnen jullie volgende week het 2e deel lezen!

Groetjes

1. Theresia:
    5 februari 2017
    Hé toppertje, goed verhaal en leuk geschreven. dikke smok
  2. Astrid Haan-Wever:
    5 februari 2017
    Heel veel plezier in Frankrijk. Maak er een mooie tijd van.

Groetjes en liefs,
    Erik en Astrid
  3. Marijne:
    Superleuk Marijke!
    Ik ga je blog in de gaten houden (al spreek ik je verder natuurlijk ook wel ;))

x
  4. Erika:
    5 februari 2017
    Klinkt goed! Doe je best daar!
  5. Aly Jellema:
    6 februari 2017
    Salut Marie,
    Avec des stroopwafels et mergpijpjes tout ira bien! Bravo pour ton francais (avec cedille) et je me réjouis des nouvelles nouvelles!
  6. Tiemen de Jonge:
    6 februari 2017
    Je suis content d'entendre que tout se passe bien pour toi à Nancy. Une fois de retour aux Pays-Bas tu seras nostalgique de cette vie lente et tranquille que mènent les Français :)