le 17 avril 2017

17 april 2017 - Nancy, Frankrijk

Français

Joyeuses Pâques! J'espère que vous fêtez avec beaucoup de nourriture, vos familles, vos amis, vos amours et je ne sais qui!

La semaine passée il y avait mon anniversaire! Étant donné qu'il faisait très beau cette journée-là, Christine et moi avions décidé de faire du shopping pour l'été. On a bien réussi! On a acheté des T-shirts, des talons, des sandales, des robes et plus! On a même fait quelque chose de sérieux, on est allées chez Fnac pour acheter des livres. (Pour mes amis néerlandais qui ne connaissent pas le Fnac, c'est un magasin très grand et connu ici en France. C'est un peu comme 'Media Markt', mais ils vendent plus de 1000 livres.) J'ai acheté un 'dico français ado' et un 'petit livre des gros mots' (parfois je veux apprendre le français d'un autre côté) et de plus un livre avec des exercices grammaticaux, mais le livre explique la grammaire française d'une façon drôle... car la grammaire pour moi, c'est vraiment un cauchemar et je la trouve vraiment difficile. Christine a acheté un livre sur la didactique Montessori, ce qui m'intéresse aussi bien-sûr. C'est vraiment cool de connaître une étrangère avec les mêmes études. On partage par exemple aussi parfois les différentes formes didactiques et c'est vraiment marrant de voir que ça change selon les pays. Pour nous reposer après cette journée occupée on est allées au parc pour profiter du soleil et des glaces!

Et après... qu'ai-je fait pendant la semaine? Le reste de la semaine, il ne faisait pas beau. Je voulais visiter d'autres villes mais je trouve un peu dommage de visiter des villes quand il pleut. Donc j'ai travaillé pour mes études et ma recherche de Saint-Nicolas que je dois faire ici, et le soir je suis sortie dans les bars ou dans les boîtes. Je visiterai une autre ville la semaine prochaine car Daisy arrive ici à Nancy! (J'ai déjà acheté les 'stroopwafels, pindakoeken, mergpijpen et kokossterren' pour toi Daisy, comme ça tu te sens à l'aise! (Mdr.)

Et je voudrais encore remercier mes amis qui sont sortis avec moi samedi dernier pour fêter un peu mon anniversaire, à la foire et dans les boîtes. J'ai mis les photos et la vidéo en ligne sur mon blog. J'ai bien aimé! Vous faites de mes week-ends Erasmus des week-ends inoubliables haha!

Alors voilà, une petite histoire pour cette semaine, mais je suis sûre que le semaine prochaine j'en aurai plus à raconter

Nederlands

Fijne paasdagen! Ik hoop dat jullie het vieren met heel veel eten, jullie familie, vrienden, geliefden of wie dan ook!

Vorige week was ik jarig! Aangezien het super mooi weer was deze dag hadden Christine en ik besloten om deze dag lekker te gaan shoppen voor de zomer en dit is goed gelukt! We hebben T-shirts gekocht, hakken, sandelen, jurkjes en meer! We hadden zelfs even een serieus moment waarop we besloten om boeken te gaan kopen bij de Fnac. (Voor de Nederlanders onder ons, de Fnac is een hele grote, bekende winkel hier in Frankrijk. Je kan het vergelijken met de 'Media Markt', maar daarnaast verkopen ze meer dan 1000 boeken). Ik heb een woordenboek gekocht voor Franse 'jongerentaal' et een klein boekje met Franse scheldwoorden. (Ja, soms moet je ook moeite te doen om eens een andere kant van een taal te leren). Daarnaast heb ik nog een boek gekocht met grammatica opdrachten, maar net even iets anders. Het boekje legt de regels op een grappige manier uit en dat is net wat ik nodig heb, want de Franse grammatica is echt mijn nachtmerrie en vind ik super lastig. Christine heeft nog een boek gekocht over Montessori onderwijs, wat mij natuurlijk ook best interesseert. Het is echt leuk om een ander buitenlands iemand te kennen die bijna dezelfde studie doet als jou. We delen soms wel eens didactische onderwijs dingetjes uit om te zien wat de verschillen zijn in een ander land. Dat is eigenlijk best grappig om te zien. Om lekker uit te rusten na deze drukke dag zijn we naar het park geweest om lekker te genieten van de zon en ijs!

En daarna... Wat heb ik deze week eigenlijk allemaal gedaan? Het was absoluut geen mooi weer deze week. Ik wilde graag wat steden bezoeken maar ik vind het een beetje jammer om dit te doen als het regent. Dus besloot ik om voor mijn studie en mijn onderzoek over Sinterklaas wat ik hier moet doen te werken. De avonden ging ik uit in barretjes en clubs. Ik ga deze week een andere stad bezoeken (verrassing) en daarna komt Daisy in Nancy! (Ik heb al stroopwafels, pindakoeken, mergpijpen en kokossterren voor je gekocht meid! Zo voel je je goed thuis haha).

Ik bedank mijn lieve vrienden nog die vorige zaterdag met me uit zijn geweest om mijn verjaardag te vieren! Ik heb de foto's en video op mijn blog gezet. Het was super leuk! Jullie maken mijn Eramus weekenden onvergetelijk! haha.

Dus zoals jullie zien, een kleine update van deze week. Ik ben er zeker van dat ik volgende week wat meer heb te vertellen!