le 25 avril 2017

25 april 2017 - Nancy, Frankrijk

Français

Salut salut!

Les vacances sont presque finies pour moi aussi ! Mais j’en ai bien profité ! Comme je l'ai dit précédemment dans mon blog, j’ai visité une ville pas très loin d’ici, dans les Vosges. Elle s’appelle Épinal et il faut environ 1 heure pour y aller en train. Épinal est connue pour les ruines de son château. Pour arriver aux ruines, il faut prendre un escalier dans ‘la tour chinoise’ qui est vraiment belle de l’extérieur. (à l’intérieur c’est juste un escalier donc pas si intéressant, malheureusement). Après la tour tu montes et tu arrives dans le parc. Le parc est entouré par les ruines. J’ai vraiment aimé. Au milieu du parc, je trouvais un bâtiment très beau, mais abandonné et je me demandais qu’est-ce que c'était avant. On pouvait encore voir quelques lettres rouges sur la façade et quand on prend un peu de distance on voyait écrit « École maternelle ». Comme moi, j’aime un peu rêver je me demandais pourquoi abandonner une belle école comme ça ? C’était vraiment la plus belle école que je n'ai jamais vu. Si petite, si décorée et dans un lieu si spécial… En me rapprochant je pouvais encore voir les tables et les chaises accumulées. Je pense qu’on pourrait rénover le bâtiment en un salon de thé, une école maternelle fonctionnelle ou peut-être même une très belle maison avec une vue merveilleuse sur la ville. Mais, comme ce qu'on fait plus souvent en France qu’aux Pays-Bas, on nomme les bâtiments ‘monuments historiques’ et comme ça on ne peut plus faire de travaux… dommage, mais on peut rêver, non ? Dans le parc, il y avait aussi des animaux, comme dans toutes le villes aux alentours de Nancy que j'ai visité j’ai l’impression.

Mais, malheureusement la ville était plus petite que ce que j'imaginais et j’avais déjà acheté mon billet de train, mais encore 4 heures restantes avant de rentrer. Je me demandais pourquoi rester (car il commençait à grêler aussi) et donc j’ai acheté un ticket pour le bus pour rentrer. Le voyage durait 2 heures, mais ce n’était pas grave car j’ai eu la plus belle vue des Vosges et la Lorraine. Encore plus beau que dans le train, car le bus traversait tous les petits villages. Les Vosges et la Lorraine sont tous deux un peu montueux et il y a beaucoup de nature, ce que j’aime. Avec de la musique douce en fond sonore (au téléphone), j’ai regardé à l’extérieur tout le voyage.

Le jeudi, j’ai fait le ménage et les courses car Daisy arrivait dans la soirée ! Après un voyage de 7 heures elle arrivait vers 21h. Je l’ai aidé à sortir ces affaires et après on a décidé de faire des crêpes. (Qui étaient, malheureusement, trop épaisses). On s’est couchées tôt pour se réveiller le matin et être en forme pour notre journée touristique !

Le vendredi je lui ai montré toutes les choses touristiques à voir à Nancy. Alors Place Stanislas, la ville veille, la gare, la salle Poirel, le marché central, le Saint-Sebastien etc. Il faisait super beau donc vers 16h on est allées au parc pour faire un pique-nique. (ou un goûter, comme les français aiment ça). Le soir on a mangé chez ‘Jean l’Amour’. Mon restaurant préféré ici à Nancy. Jean l’Amour se trouve sur la Place Stanislas et à l’air très chic, mais à vrai dire le restaurant propose de la cuisine traditionnelle pour des prix assez normaux on peut dire. Donc ils ont des plats pour tout le monde !

Le samedi on a fait du shopping (ou essayé d'en faire). Il faisait froid et on avait déjà marché beaucoup donc ça ne réussissait pas trop. Mais, quand-même, Daisy trouvait des choses pour son chien et moi j’ai trouvé encore une robe. Une fois rentrée, Daisy m’a préparé son ‘nasi Goreng’ merveilleux ! Après le dîner on s’est reposées un peu et vers 23h on s’est préparées pour une soirée en boîte. Ce qui était marrant c’était que j’avais l’impression que Daisy et moi n'avions pas les mêmes goûts. Car Daisy va souvent aux festivals ‘dance’ et moi, j’aime plutôt les bars. Donc j’ai cherché un peu des boîtes qui lui plaisaient et on est allées partout, mais néanmoins on est arrivées au ‘915Kaffe’ finalement, où moi je sors souvent. Il paraîtrait qu’on ait quand-même peut-être les mêmes goûts.

Le dimanche on est allées à la foire, car je sais que Daisy aime beaucoup les foires. On a essayé une seule attraction que Daisy n’avait encore jamais vu de sa vie et donc je disais : pourquoi pas ? Mais maintenant je me demande : pourquoi j’ai fait ça ? Au début je trouvais ça pas mal, mais après quelques minutes je voulais vraiment sortir de l’attraction. Mais, j’ai survécu et pour reprendre mon souffle on est allées parier tout l’après-midi. Je ne le fais jamais, mais une fois à la foire, pourquoi ne pas le faire ? Et avec succès ! On a gagné un bracelet connecté et une peluche de Mickey Mouse (avec l’aide du propriétaire car s’il ne nous avait pas aidées on n'aurait pas gagné autant de points. Parfois c’est un avantage d’être femme, non ?) La soirée on a pris la voiture pour voir le coucher du soleil sur Nancy et après on est rentrées pour emballer les affaires. Elle est partie ce matin et pour moi c’est déjà la reprise des cours !

Voilà mes vacances :)

Nederlands

Hallo hallo !

De vakantie is alweer bijna over, ook voor mij. Maar ik heb er flink van genoten!

Zoals al eerder genoemd in mijn blog, heb ik deze week een stad bezocht, niet heel ver hier vandaan. Deze stad genaamd Epinal ligt in de Vogezen en duurt ongeveer 1 uur met de trein om er te komen. Epinal is bekend om zijn kasteel ruïnes. Om bij deze ruïnes te komen moet je een trap nemen in de ‘tour chinois’ die er supermooi uitziet van buiten. De binnenkant is jammer genoeg niet zo interessant, dat is gewoon een simpele trap. Daarna klim je als het ware naar boven en bevind je je in het park. Het park is omgeven met de ruïnes. Ik vond dat echt mooi om te zien. In het midden van het park vond ik een heel mooi gebouwtje, maar verlaten en ik vroeg me af wat het eigenlijk was vroeger. Aan de voorkant kon ik nog wat rode letters zien en toen ik afstand nam zag ik dat er stond: Lagere school. Aangezien ik van een beetje dromen houd vroeg ik me af waarom je zo’n mooi schooltje zou verlaten? Het was echt het allermooiste schooltje wat ik ooit heb gezien. Zo klein, zo gedecoreerd en op zo’n speciale locatie. Toen ik dichterbij kwam zag ik zelfs nog opgestapelde stoeltjes en tafels staan. Ik begon een beetje te dromen over dat je het zo mooi kon renoveren tot een thee huisje, een gebouwtje voor speciaal onderwijs of zelfs een woonhuis met een geweldig uitzicht. Maar, zoals we vaker doen in Frankrijk dan in Nederland, benoemen ze alles hier historische gebouwen waardoor je er niet meer aan mag komen. Jammer, maar we mogen dromen, niet waar?

In het park kon je ook weer een bezoekje brengen aan wat dieren, zoals je volgens mij in elke stad rondom Nancy kan, dus deze heb ik ook even bezocht J

Maar, jammer genoeg was de stad niet zo groot als ik had gedacht en ik had een trein kaart gekocht voor de terugweg, maar daarvoor moest ik dan nog 4 uur in de stad blijven. Ik vroeg me af waarom ik er zou blijven (want het begon ook nog eens te hagelen) en dus besloot ik om een buskaart te kopen en terug te gaan. Jammer van het geld, maar zo duur is het ook weer niet. De reis terug duurde 2 uur, maar dat was helemaal niet erg aangezien ik een super mooie uitzicht had op de Vogezen en Lorraine. Zelfs nog mooier dan in de trein, want de bus ging door alle kleine dorpjes. De Vogezen en Lorraine zijn beide een beetje heuvelig en er is heel veel natuur, wat ik erg mooi vind. Met wat rustige muziek op de achtergrond heb ik heel de reis naar buiten gekeken.

Donderdag heb ik schoongemaakt en boodschappen gedaan want Daisy kwam aan in de avond! Na een reis van 7 uur was ze er rond 9 uur en heb ik haar geholpen met het uitpakken van haar spullen. Daarna hebben we pannenkoeken gemaakt (die er wel heel erg dik uitkwamen). We zijn vroeg gaan slapen om ons goed voor te bereiden op een toeristische dag!

Vrijdag heb ik haar alle toeristische dingen in de stad laten zien. Place Stanislas, het oude stadje, het station, Salle Poirel, de overdekte markt, Saint-Sebastien en meer. Het was echt super mooi weer dus rond 4 uur besloten we om naar het park te gaan voor een picknick in de zon. (Of een ‘gouter’, zoals de Fransen dat noemen). In de avond hebben we gegeten bij ‘Jean l’Amour’. Mijn favoriet restaurant hier in Nancy. Het restaurant bevindt zich op Place Stanislas en ziet er heel erg chique uit, maar eigenlijk is het een restaurant met een traditionele keuken voor normale prijzen. Dus voor iedereen wat wils!

Zaterdag hebben we een dagje geshopt (of een poging gedaan tot). Het was deze dag best koud en we hadden al heel veel gelopen dus we slaagden er niet echt in om wat te vinden. Toch heeft Daisy nog wat dingen gekocht voor haar hondje en ik heb nog een leuk jurkje gevonden. Eenmaal terug gekomen heeft Daisy mij haar speciale recept voor Nasi Goreng gemaakt, wat echt superlekker was. Na het avondeten hebben we ons rond 11 uur klaar gemaakt voor een avondje stappen. Wat heel erg grappig was was dat ik het idee had dat Daisy en ik niet echt van dezelfde clubs zouden houden, aangezien Daisy vaak naar ‘dance’ festivals gaat en ik liever uit ga in barretjes. Dus besloot ik een beetje clubs op te zoeken die haar aan zouden spreken maar na overal geweest te zijn, zijn we uiteindelijk toch terecht gekomen in een club waar ik het meeste kom. Namelijk 915Kaffe. Blijkt het toch dat we misschien wel dezelfde smaak hebben soms...

Zondag zijn we naar de kermis geweest, aangezien Daisy dit echt geweldig vindt. Daar hebben we 1 attractie geprobeerd omdat Daisy deze nog nooit had gezien en ik dacht: waarom niet? In het begin was het normaal, maar na een paar minuten dacht ik: Waarom zit ik hier in hemelsnaam in? Ik heb het gelukkig overleefd en om bij te komen besloten we om te gaan gokken. Ik gok nooit, maar voor één keer op de kermis kan het wel, toch? En met succes! We hebben een armband gewonnen die je aan kan sluiten op je mobiel waardoor je alle functies ook op je armband kan regelen en een knuffel van Mickey Mouse! (Wel met een beetje hulp van de eigenaar, want als hij ons niet had geholpen hadden we ook niet zoveel punten gewonnen. Soms is het wel een voordeel om vrouw te zijn, niet waar?)

In de avond hebben we de auto gepakt om de zonsondergang over Nancy te zien en daarna zijn we terug gekomen om de spullen alvast weer in te pakken.

Deze ochtend is Daisy weer terug gegaan naar Nederland en voor mij is het weer tijd om naar school te gaan!

Dus voilà, mijn vakantie!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade