le 9 avril 2017

9 april 2017 - Nancy, Frankrijk

Français

Les élections approchent! N'importe où je vais, j'entends les noms et le point de vue des candidats partout. Même si je reste chez moi, les tracts arrivent dans ma boîte aux lettres. Donc je suis tout, sans faire d'effort. J'apprends de plus en plus sur tout ce qui passe et je peux confirmer que les français savent mieux faire les discussions politiques que les néerlandais. Je mange souvent avec un groupe au restoU, la manière dont ils discutent entre eux et les explications de tous les points de vue m'étonnent. les français peuvent vraiment donner leurs opinions avec des arguments soutenus. De l'autre coté, nous avons les néerlandais qui disent: 'bah, c'est comme ça, je suis d'accord avec ça'. Oui, ok, je sais que je fais une généralisation, mais c'est sûr que les néerlandais n'apprennent pas à vraiment donner leurs opinions, contrairement aux français, qui sont vraiment forts à faire ça et pas seulement sur le sujet de la politique.

Ok, maintenant je passe à ma semaine. J'avais des examens à faire. Un examen de grammaire et un examen sur les difficultés scolaires. J'ai quand-même préparé et révisé un peu, car même si tout est difficile à suivre, je veux apprendre quelque chose. Mais, malheureusement, les sujets dont on parlait dans les cours, n'étaient pas les mêmes que ceux de l'examen. Peut-être est-ce parce que je suis arrivée en janvier et que je ne pouvais pas suivre tous les cours depuis le début du semestre. Pour l'examen de grammaire par exemple, j'avais appris tout sur l'analyse grammaticale, mais l'examen portait sur la morphologie en général. (Par contre, il y avait aussi des questions sur l'écriture phonétique et j'ai dû donner le présent de 'vouloir', ce que j'ai réussi facilement!). Pour l'examen sur les difficultés scolaires, j'ai utilisé un dictionnaire car ça parlait aussi des lois que je ne peux pas comprendre sans dictionnaire. L'examen était trop difficile. Il y avait des questions que je comprenais, mais parfois le professeur changeait juste un mot dans les réponses qui avaient la même traduction en néerlandais. Donc c'était difficile pour une étrangère qui connait pas les différences, car il n'y en a pas dans sa propre langue.

Mais, pour conclure la semaine des examens, je suis allée à la foire avec des amis (j'avais trop peur de la maison hantée) et après on a pris un verre au BBC.

Et maintenant j'écris ce blog dans le parc en profitant du soleil, car il fait très, très beau! Demain je fête mon anniversaire et j'aurai des vacances! Mais je vous en parle la semaine prochaine!

Bisous

Nederlands

De presidentsverkiezingen komen dichterbij! Het maakt niet uit waar ik naar toe ga, overal hoor ik de namen en standpunten van de kandidaten. Zelfs als ik niet mijn kamer verlaat komen de flyers binnen in mijn brievenbus. Dus ik volg alles, zonder er iets voor te hoeven doen. Ik leer steeds meer over wat er allemaal gebeurd en ik kan wel bevestigen dat Fransen beter politieke discussies kunnen voeren dan de Nederlanders. Ik eet namelijk vaak met een groepje in het RestoU bij mij en de manier waarop ze met elkaar spreken over de verkiezingen, met goed onderbouwde standpunten verbaasd me weleens. Fransen kunnen dit echt wel goed. Aan de andere kant heb je dan de Nederlanders die aankomen met: 'Ja, dat is gewoon zo, daar ben ik het wel mee eens'. Oke, ik weet, ik generaliseer nu wel, maar het is wel echt zeker waar dat de Nederlanders niet echt leren om hun mening te uiten zoals de Fransen dat leren en dat geldt dan niet alleen op het gebied van politiek.

Dan ga ik nu over naar mijn week. Ik had examens! Een grammatica examen en een examen over leerlingen met leerproblemen (maar dan vooral wat de overheid met deze leerlingen doet). Ik had me toch een beetje voorbereid, want ondanks dat het lastig is om alles te begrijpen wil ik er toch wat van leren. Maar, jammer genoeg waren de onderwerpen op de toets niet echt hetzelfde als wat ik in de les heb geleerd. Misschien komt dat omdat ik pas in de helft van het semester ben gekomen, dus ik heb ook niet alle lessen kunnen volgen. Voor het grammatica examen bijvoorbeeld had ik alles geleerd over grammaticale analyse, maar het ging uiteindelijk over het algemeen over morfologie. (Wel waren er dan weer vragen tussen over het fonetisch schrift en ik moest de tegenwoordige tijd van het werkwoord 'willen' opschrijven, wat mij dan wel weer makkelijk af ging!) Voor het examen over leerproblemen heb ik een woordenboek gebruikt, omdat het voornamelijk over wetten en regels ging en zonder woordenboek is dit best lastig. Er waren wel vragen tussen die ik begreep, maar in sommige antwoorden had de docent net even één woord veranderd, wat dan dezelfde betekenis had in het Nederlands. Dus voor mij, als buitenlandse, die de verschillen niet haar eigen taal heeft is het heel lastig om dan toch het juiste antwoord te vinden.

Maar om mijn week van examens te eindigen ben ik naar de kermis geweest met wat vrienden (ik vond het spookhuis echt doodeng trouwens) en daarna hebben we wat gedronken in BBC.

En nu schrijf ik mijn blog in het park, heerlijk in de zon, want het is super mooi weer! Morgen vier ik lekker mijn verjaardag en heb ik vakantie! Maar daar zal ik volgende week weer over schrijven...

Groetjes!

1. Theresia:
    9 april 2017
    Hoi Marijke,
    Weer heel erg fijn om je blog wekelijks te lezen. We appen veel en skypen over alledaagse dingen. Wij wensen jou een hele fijne verjaardag morgen. 20 jaar !!!
    Maak er met je vrienden daar een hele leuke dag van en koop je iets leuks van de donatie :)