Le 2 avril 2017

2 april 2017 - Nancy, Frankrijk

Français

Bonsoir mes amis,

C'est dimanche, l'heure pour un nouvel article sur le blog! J'ai eu une semaine assez occupée donc j'ai beaucoup de choses à vous raconter, cela va être plaisant pour vous de me lire (J'espère bien sûr).

Le lundi j'avais encore une répétition de la chorale et c'était à nouveau très agréable. Le mardi on a eu une répétition générale avec l'orchestre universitaire de Nancy, avec qui on va chanter le 28 avril à la salle Poirel aussi. Donc je serai 2 fois sur scène dans cette même salle! (Venez nombreux! Le vendredi 28 avril 2017 à 20h30! L'entrée ne coûte que 5€!) Voilà, je fais aussi un peu la pub. Ce que je trouvais étonnant était que l'orchestre soit si grand (et la chorale aussi). J'ai l'impression que les français réussissent à avoir des organisations comme ça plus importantes que les néerlandais. Aux Pays-Bas, je ne connais pas d'orchestre ou de chorale universitaire par exemple, ça m'a étonné, mais j'aime beaucoup.

Mercredi j'avais mon premier exposé pour la fac. J’avais un peu peur. Les filles avec lesquelles j'étais dans le groupe m'aidaient très bien, mais faire une présentation devant 50 français... oui, ça fait quand-même un peu peur. De plus, j'ai dû parler sur la scolarisation des sourds et malentendants et comme moi je ne connais pas trop le système, ça prend du temps pour comprendre de quoi je parle vraiment. Mais, j'ai bien réussi! Peut-être ça à l'air stupide, mais je suis un peu fière de moi-même.

Le vendredi je suis allée au parc avec Céline. On a profité du soleil et on a bronzé un peu, car il faisait beau déjà au début de la semaine. J'ai même pris un peu de coups de soleil (et ça faisait mal quand je voulais dormir). Après elle m'a montré qu'il y a des animaux au parc aussi! J'apprends de nouveau des choses sur le parc. Il est vraiment plus grand que ce que je pensais. Il y a des chèvres, des moutons, des ânes et même des singes! J'ai bien aimé visiter les animaux :) Pour finir, l'après-midi on est allée à la fête foraine, qui est super grande.

Hier, Tessa est venue ici à Nancy, donc j'étais le petit guide de la journée. On a visité tous les endroits touristiques et on a pris des boissons dans les cafés et les bars. Après on est allées à la fête foraine pour monter dans la grande roue pour avoir une super belle vue de la ville de Nancy! (Tessa a pris des photos, je les publierai sur mon blog la semaine prochaine) et après on a mangé a la foire aussi, puisque les restaurants n'ouvrent pas avant 19h00 et on n'avait pas si beaucoup de temps.

Et voilà, maintenant j'écris mon blog et c'est la fin de ma semaine... à plus!

Nederlands

Goedenavond vriendjes en vriendinnetjes,

Het is zondag, dus weer tijd voor een nieuwe blog! Ik had een erg drukke week dus veel dingen om over te praten. Ik hoop dan ook dat het dan weer plezierig wordt voor jullie om te lezen.

Maandag had ik weer een repetitie met het koor en zoals de vorige keer was het weer super gezellig! Dinsdag hadden we een generale repetitie met het universitair orkest van Nancy, waar we 28 april mee gaan spelen in Salle Poirel. Dus ik zal 2 keer hier op het podium staan. (Komt dat zien, 28 april in Salle Poirel om half 9! Entree kost niet meer dan €5,-, doe ik ook nog een beetje aan reclame maken.) Waar ik mij heel erg over verbaasde was de grootte van het orkest. Net zoals het koor waar ik in zit. Ik heb echt de indruk dat Fransen het veel belangrijker vinden om dit soort organisaties in stand te houden. In Nederland ken ik namelijk helemaal geen universitaire orkesten of koren bijvoorbeeld. Dat verbaasde me wel, maar aan de andere kant vind ik het ook wel weer wat hebben. Het is namelijk wel super gezellig met elkaar.

Woensdag had ik mijn allereerste presentatie op de studie. Ik was wel een beetje bang. De meiden waarmee ik in een groepje zat hielpen me wel echt goed, maar om een presentatie te geven voor 50 Fransen,dat blijft dan toch wel even spannend. Ik moest namelijk presenteren over hoe doven en slechthorenden te onderwijzen en aangezien ik niet zo goed het Frans syteem hiervan ken kost het wat extra tijd om te begrijpen waarover ik praat. Maar het verliep best wel goed! Het klinkt misschien een beetje stom, maar ik ben best trots op mezelf.

Vrijdag ben ik met Céline naar het park geweest. We hebben goed genoten van de zon en lekker liggen zonnebaden. Het was namelijk heel de week al geweldig weer. Ik ben zelfs een beetje verbrand (en dat deed best pijn toen ik wilde slapen). Daarna heeft ze me laten zien dat er zelfs dieren in het park zijn. Ik leer steeds meer nieuwe dingen over het parc. Het is echt veel groter dan ik had gedacht. Je hebt er geiten, schapen, ezels en zelfs apen! Ik vond het best leuk om de diertjes even een bezoekje te brengen. Om de middag te eindigen hebben we nog even de kermis bezocht die nu gaande is, die trouwens heel erg groot is.

Gisteren kwam Tessa hier in Nancy. Dus nu was het mijn taak om de gids te spelen. We hebben de standaard toeristische dingen bezocht en lekker veel drankjes gedronken en caféetjes en barretjes. Daarna zijn we naar de kermis gegaan om in het reuzenrad een geweldig uitzicht over de stad te zien. Tessa heeft hier ook foto's van gemaakt, maar die komen volgende week op mijn blog. Daarna hebben we hier ook gegeten aangezien de restaurants om 7 uur s'avonds open gaan en we niet zoveel tijd hadden. We zullen elkaar weerzien in Nederland!

En vandaag schrijf ik dus mijn blog en dan is mijn week weer compleet.

Tot later!