Le 19 mars 2017

19 maart 2017 - Nancy, Frankrijk

Français

Salut Ça va? Moi, je vais bien. C'était une semaine très sensationelle avec les élections aux Pays-Bas. Je peux dire qu'étant donné que je suis ici en France, je vis les élections vraiment différemment que si j'étais aux Pays-Bas et sans vraiment dire mon point de vue, je suis assez fière de mon pays et comment les citoyens ont voté.

Mais bon, maintenant on passe à ma semaine ici, en France. Car puisque je suis les nouvelles des Pays-Bas, la vie ici continue aussi.

Le mercredi je me suis levée vraiment tôt, en pensant que j'avais cours, comme normalement. Néanmoins en cherchant la salle où j'avais cours, j'ai vu que je n'avais pas cours et pour toute la semaine! C'est comme si j'avais des vacances cette semaine alors. Je suis quand même allée au RestoU proche de mon université pour rencontrer Claire. Claire est mon 'buddy erasmus', c'est-à-dire qu'elle m'aide avec toutes mes questions, la langue et d'autres choses dont j'ai besoin. (Elle m'aide aussi avec ce blog par exemple, elle corrige les fautes pour que je puisse ameliorer mon français). On ne se connaissait pas encore, donc c'était notre première rencontre ce jour-là.

L'après-midi, il faisait très beau dehors, comme aux Pays-Bas et comme j'ai un vélo, et que la ville de Nancy se situe dans une vallée, j'ai décidé de pédaler vers un des points culminants de la ville pour avoir une belle vue. Oui, c'était vraiment dur, mais comme il faisait beau, je pouvais voir la ville d'une manière différente que je n'oublierai pas!

Le jeudi, j'ai passé une journée assez tranquille. Je voulais déjà suivre les cours de danse, comme l'université donne des cours de sport spécialement pour les étudiants et que j'ai encore des difficultés à m'intégrer à l'université parfois. Donc je pensais que ces cours de sport étaient une bonne manière pour moi de rencontrer des autres gens. Mais, à nouveau, l'enseignant n'était pas là, donc je suis rentrée chez moi, où, en cherchant un peu sur l'internet, j'ai trouvé la chorale de l'université de Nancy. Comme j'aime le chant, j'ai décidé d'envoyer un message à l'enseignante si je pouvais participer à la chorale. Elle me repondit très vite qu'elle était très contente que je veuilles participer et que j'étais acceptée directement. Demain sera ma première répetition et de plus, le 12 mai je participe à un spectacle à la salle Poirel! Oui, c'est la salle dont je parlais. Donc je suis vraiment heureuse et contente!

La soirée j'ai retrouvé Céline. On s'est rencontrées au brunch d'Erasmus de l'université. On ne s'était pas vues depuis ce brunch donc on a décidé de prendre une bière au bar Mac Carthy. En outre, il y avait plusiers étudiants Erasmus que je connaissais, donc c'était une soirée très agréable. Je suis sûre qu'on se reverra.

Et pour finir, hier, j'ai rencontré Christine qui est une fille Allemande. Elle est à Nancy depuis 2 semaines. Elle fait un stage dans une école primaire et elle a demandé dans le groupe Erasmus sur Facebook de rencontrer des autres Erasmus. Moi j'ai repondu que je voulais bien la rencontrer, comme elle aime aussi le français et qu'elle donne aussi des cours comme prof. Je sais qu'au début ça peut être difficile de rencontrer des gens quand tu arrives toute seule dans un autre pays. On s'est retrouvées au café 'Les Artistes' (ils ont les meilleurs chocolats chauds du monde!) et on a passé un bon après-midi. Après, je lui ai montré quelques-uns de mes magasins favoris, ici à Nancy.

Et voilà, une semaine avec beaucoup de rencontres! J'espère que vous avez aimé!

Bisous

Nederlands

Hoi! Hoe gaat het met jullie? Met mij gaat het goed. Het was een erg sensationele week met de verkiezingen in Nederland. Ik kan wel zeggen, aangezien ik hier in Frankrijk zit, dat ik de verkiezingen heel anders beleef dandat ik de verkiezingen heb beleefd toen ik in Nederland woonde en zonder echt mijn gehele eigen mening te geven ben ik wel aardig trots op hoe de Nederlandse burgers hebben gestemd.

Maar goed, nu gaan we door naar mijn week hier in Frankrijk. Want ook al volg ik het nieuws in Nederland, hier gaat het leven ook verder.

Woensdag stond ik echt heel vroeg op, met het idee dat ik les had, zoals normaal ook. Echter, toen ik het lokaal wilde opzoeken kwam ik erachter dat ik helemaal geen les had, heel de week niet! Ik had dus eigenlijk gewoon een weekje vakantie. Toch ben ik alsnog naar het RestoU gegaan om Claire te ontmoeten. Claire is mijn 'erasmus buddy'. Dat wil zeggen dat ze mij helpt met al mijn vragen, de taal en andere dingen die ik nodig heb. (Ze helpt me ook met deze blog, Ze corrigeert bijvoorbeeld mijn fouten zodat ik de taal steeds beter onder de knie krijg). We kenden elkaar nog niet, dus woensdag was onze eerste ontmoeting.

De middag was het heerlijk weer, zoals in Nederland ook en aangezien ik een fiets heb en Nancy in een dal ligt, besloot ik om naar één van de hoogste punten van de stad te fietsen om een mooi uitzicht over de stad te kunnen zien. Ja, het was aardig heftig en moeilijk om daar te komen, maar aangezien het mooi weer was kon ik wel heel de stad zien op een andere manier, die ik niet meer snel vergeet!

Donderdag was het een aardig rustig dagje. Ik wilde graag danslessen volgen, aangezien de universiteit ook dat soort lessen aanbiedt en aangezien ik nog steeds wat moeite heb om mijn draai te vinden op school leken deze lessen mij wel een goede manier om andere mensen te leren kennen. Maar, zoals gewoonlijk, was de docent nergens te vinden, dus besloot ik om naar mijn kamer terug te gaan, en opeens, toen ik een beetje aan het zoeken was op internet stuitte ik op het universitair koor van Nancy. Aangezien ik van zingen houd besloot ik om een berichtje te sturen naar de docente of ik mee kon doen aan het koor et ze reageerde supersnel dat ze heel erg blij verrast was door mijn berichtje en dat ik meteen was toegelaten. Morgen heb ik mijn eerste repetitie, en 12 mei mag ik gelijk al meedoen aan een concert dat wordt gegeven in Salle Poirel, ja inderdaad, de zaal waar ik ook al eerder over heb gesproken in mijn blog. Dus ik ben echt super blij en gelukkig!

In de avond had ik afgesproken met Celine. We hebben elkaar leren kennen tijdens de brunch die werd georganiseerd door de universiteit voor Erasmus studenten. We hadden elkaar al sinds deze brunch niet meer gezien dus besloten we een biertje te doen in de pub Mac Carthy.  Daarbij waren er veel meer erasmus studenten die ik ken, dus het was echt een hele gezellige avond. Ik ben er wel zeker van dat we elkaar vaker zullen zien.

En om af te sluiten had ik gisteren een afspraak met Christine. Christine is een Duits meisje die nu 2 weken in Nancy is. Ze is stagiaire in een lagere school en ze had een berichtje in de Facebook groep geplaatst dat ze op zoek was naar andere Erasmus studenten om te ontmoeten. Ik heb op haar berichtje gereageerd dat het me leuk leek om haar een keer te ontmoeten, aangezien ze net zoals ik ook van de Franse taal houdt en omdat ze ook lessen geeft als docent. Daarnaast weet ik dat het in het begin wel moeilijk kan zijn om mensen te ontmoeten als je helemaal alleen naar een ander land gaat. We hebben elkaar ontmoet in het café 'les artistes'. (Ze hebben daar echte de beste chocolademelk van de wereld!). Het was een hele gezellige middag. Daarna heb ik haar nog wat van mijn favoriete winkeltjes in Nancy laten zien.

Dus zoals jullie zien was het een week vol met ontmoetingen! Ik hoop dat jullie het weer een leuke blog vonden :)

Groetjes!